Jun 20, 2009

Perlukah belajar tinggi2??

Aku tertarik dengan isu yg dikupas oleh Ape KeHalnye di tv9 yg dipengacarakan oleh Shamsul Ghau2 dan Mr. Os pade ari ini. Rancangan yg bersiaran setiap Jumaat, Sabtu dan Ahad pukul 10 pg ini telah berbincang mengenai banyak topik yg agak menarik.

Disini aku nak berbincang mengenai tajuk yg diutarakan pade 12 jun ari jumaat iaitu menyentuh mengenai pelajaran. Yg menyebabkan aku tertarik dgn siaran kali ni adelah kerane aku sendiri seorg pelajar yg akan menamatkan pelajaran aku di peringkat ijazah tidak lame lagi. InsyaAllah. Doakan aku erk.

Perlukah belajar tinggi2??

Banyakgak sebab2 knp perlu belaja tinggi2 yg telah dinyatakan dalam rancangan ini.
Antaranye:

1) Peluang untuk mendapat perkerjan yg baek amat la tinggi jika belajar tinggi. Malah gaji yg diterime juga tinggi.

2) Org yg berilmu di hormati org laen. Banyak gakk gelaran yg di terime oleh org yg belaja tinggi nie antare nyer Dr. Prof san sebagai nyer. Malah darjat org yg berilmu adalah lebih tinggi di sisi Allah.

3) Malh, org yg berilmu tidak mudah ditipu oleh org laen

4) Tp yg lebih merisaukan aku org belaja tinggi nie HANTARAN pon TINGGI. Lagi tinggi belaja lagi tinggi la hantaran nyer. Btol ker??
Dan laen2 lagi.

Blaja tinggi2 sebenarnyer hanye lah untuk mendapat pengiktirafan selain mendapat ilmu. Periktirafan seperti segulung ijazah. Tp bagi aku, aku lebih percaya ilmu boleh diperoleh dari mane2 saja bukan hanye ade di pusat-pusat pengajian. Dalam internet pong banyak asalkan kite berusaha mencari nye pasti akan dapat.

Nak berperang kene la bersedia dari segala segi. Dari segi kekuatan, senjata, ilmu berperang dan macam2 lg. xkan berperang pergi dgn tangan kosong kot. Mati katak la name nyer.

Same la dgn bekerje. Nak bekerje perlu bersiap sedie setiap aspek ilmu, keterampilan, emosi dan macam2 lg. Nak wat pape pong kene ade ilmu.

Yg menambah tarikan adalah tetamu yg di jemput adalah Farah Norshikin seorg peguam, pengacara, sorg isteri dan juge bakal seorg ibu telah di tanye soklan yg aku tunggu2… hohoho…

Perempuan belaja tinggi2 pong dok masuk dapor gak.kan2?? Pe komen p’puan erk…


18 comments:

여자 이니까® ☂[x]O[x]O☂ said...

hmm
msuk dapur tue x kaitan lgsg ngan ketinggian plajaran seseorg..hihihi

SwEeTFoResT said...

tol tuh..xde kaitan masuk dapor ngan belaja tinggi2 nieyh..

FARIE said...

perlu gak ppuan blajar tggi walaupun akhir nyer dia kedapur..
tu persediaan utk diri sndri dr diperbodoh kn oleh laki.. :P

ilmu tu ader kt mn2, terpulang pd diri sndri nk terima or x..

nonna manis said...

perempuan kperlu blaja tinggi..supaya keadilan lebih terjamin..jika suami pun gaji ckp2 mkn mane kebajikan mereka,,...
bukan la nk kate sume laki xbek..tp kalu la jodoh xpnjg..plak tu nk keje sijil pun xde...anak2 sape nk kc mkn..xkan nk keje buruh kot..
kite xtau nsb kite cm ne..

bukan nk mintk mende buruk..tp persediaan masa depan tu pntg

cikeYda said...

even kena ke dapur pun..
pompuan mmg kena ada pengetahuan dan ilmu dalam dada..

sbb.. kita ni x taw laik takdir kita mcmn kan.. apa sekali pun pengetahuan 2 sangat penting..

cikeYda said...

even kena ke dapur pun..
pompuan mmg kena ada pengetahuan dan ilmu dalam dada..

sbb.. kita ni x taw laik takdir kita mcmn kan.. apa sekali pun pengetahuan 2 sangat penting..

materialgalz said...

aaa..rse cm perlu kot.. mane tau.. smbil2 masuk dapur, leh tlg support kewangan family ke.. ^^ ngeh3..

penjenayah merah jambu. said...

kalau berfikiran kolot mesti jawab ceni "aah,betul gak,watpe bazir mase segala nak belajr kalau dah takdir kat dapur"

tapi tolonglah perempuan sekarang sgt superb,dorang bukan hebat kat dapur je,semua boleh..lelaki pun takkan sanggup punye kalau diletakkan ditempat perempuan..hehe

Akmar Anuar said...

oit oit...manade ppuan duk kat dapur 24/7 je..

ktorang masak utk orang2 rumah..
kang korang gak amok kalo ppuan tak masak kan??

mak aku aku siswazah...dapat keje besa...masak2 kat dapur macam bese la sebab tugas seorang isteri dan mak..

normallah tuh kan???

AreDa said...

menarik topik ni..hehe
juz wanna tell u that kalopon perempuan yg belakar tinggi2 tu akhirnya pilih unt dok kt rumah means x keje...at least dia ada byk ilmu yg bleh dia ajarkan kt anak2 korg nnt...
>>and the matter of facts yg i penah baca...kecerdikan anak2 lebih bergantung kpd ibu which means kalo ibu dia pandai or cerdik...percent unt anak anda cerdik juga tinggi..hehhe

i-sYah said...

wah t0pik hangat ni...
hurm p0mpuan nk xnk mmg kne msk dapuq...tnggungjwb tu...

blajaq plak bkn je bg laki tp p0mpuan gak..x kira r blajaq tnggi ke x mmg menjadi tuntutan utk kiter tuntut ilmu...pr0ses tuntut ilmu itu hinggalah mata kita terpejam & smpailah jasad masuk ke liang lahad...

just my 0pini0n hukhuk :D

p/s: suke ben0r ye kipas membawa isu hangat...bgus2 ley menjana minda huhu

Monkey D Luffy said...

yg ptg ilmu tu

tak belajar formal asal dapat guna ilmu pun boleh

Anonymous said...

law makwe,
adalah satu kepuasan ble blaja tinggi2..
'Perempuan belaja tinggi2 pong dok masuk dapor gak..'
ayat kurang sopan..
berbakti untuk suami dan anak2 adalah kewajipan..
bg makwe la..
:o

-WaN- said...

pompuan blaja tinggi2,stil akan ke dapur dan dibantu oleh suaminya.konpom la kena pegi dapur,tp agak tak adil kalo kita biarkan dia sorang je wat kerja...

Kipas said...

hohoho... bagus2... byk komen n pendapat bernas... bagus2...

Aisya&Heelism said...

perempuan belajar tinggi-tinggi untuk persedian, supaya tak di tinggal sehelai sepinggan.Mesti ke dapur, insyaAllah jaga perut suami banyak lah ganjarannya.hehe.Mungkin boleh dapat dapur baru dengan kabinet yang cantik! i love kitchen.@$%^&

nuRuLain_zAiNi said...

huhu..belajar tinggi2..

tuk jd tinggi!!!

nge~~~~~~

mE said...

Buai laju-laju sampai pokok sena,
Blaja tinggi-tinggi duduk dapur juga. . .

tak kesah pon. . .menuntut ilmu kan satu jihad.

Klik Iklan Di Bawah