Feb 16, 2009

Bahagian Tubuh Paling Penting

Ibuku selalu bertanya padaku apa bahagian tubuh yang paling penting. Bertahun-tahun, aku selalu meneka dengan jawapan yang aku anggap benar.

Ketika aku muda, aku fikir suara adalah yang paling penting bagi kita sebagai manusia, jadi aku jawab, "Telinga, Bu." Jawab Ibuku, "Bukan. Ramai orang yang tuli. Tapi, teruslah memikirkannya dan aku menanyakanmu lagi nanti."

Selang beberapa tahun kemudian, dia bertanya padaku lagi. Sejak jawapan pertama, kini aku yakin jawapan kali ini pasti benar. Jadi, kali ini aku mengatakan, "Bu, penglihatan sangat penting bagi semua orang, jadi pastilah mata kita."

Dia memandangku dan berkata, "Kamu belajar dengan cepat, tapi jawapanmu masih salah kerana ramai orang yang buta."

Gagal lagi, aku meneruskan usahaku mencari jawapan baru dan dari tahun ke tahun, Ibu terus bertanya padaku beberapa kali dan jawapannya selalu, "Bukan. Tapi, kamu semakin pandai dari tahun ke tahun, anakku."

Akhirnya tahun lalu, datokku meninggal. Semua keluarga bersedih. Semua menangis. Bahkan, ayahku menangis. Aku mengingatinya kerana itulah saat kedua kalinya aku melihatnya menangis. Ibuku memandangku ketika tiba giliranku untuk mengucapkan selamat tinggal pada datok.

Dia bertanya padaku, "Apakah kamu sudah tahu apa bahagian tubuh yang paling penting, sayang?"

Aku terkejut ketika Ibu bertanya pada saat seperti ini. Aku sering berfikir, ini hanyalah permainan antara Ibu dan aku.

Ibu melihat tanda kebingungan diraut wajahku dan memberitahu, "Pertanyaan ini penting. Ini akan menunjukkan padamu apakah kamu sudah benar-benar "hidup". Untuk semua bahagian tubuh yang kamu beritahu padaku dulu, aku selalu berkata kamu salah dan aku telah memberitahu kamu kenapa. Tapi, hari ini adalah hari di mana kamu harus belajar pelajaran yang sangat penting."

Dia memandangku dengan wajah keibuan. Aku melihat matanya penuh dengan airmata. Dia berkata, "Sayangku, bahagian tubuh yang paling penting adalah bahumu."

Aku bertanya, "Apakah kerana fungsinya untuk menahan kepala?"

Ibu membalas, "Bukan, tapi kerana bahu dapat menahan kepala seorang teman atau orang yang kamu sayangi ketika mereka menangis.

Kadang-kadang dalam hidup ini, semua orang perlu bahu untuk menangis. Aku cuma berharap, kamu punya cukup kasih sayang dan teman-teman agar kamu selalu mempunyai bahu untuk menangis bila-bila pun kamu memerlukannya."

Akhirnya, aku tahu, bahagian tubuh yang paling penting adalah tidak menjadi orang yang mementingkan diri sendiri. Tetapi, simpati terhadap penderitaan yang dialami oleh orang lain.

Orang akan melupakan apa yang kamu katakan.
Orang akan melupakan apa yang kamu lakukan.
Tetapi, orang TIDAK akan pernah lupa bagaimana kamu membuat mereka bererti.

sumber: http://wina79.multiply.com

16 comments:

PinKtEddYLurVeR said...
This comment has been removed by the author.
PinKtEddYLurVeR said...

:@ rindu mak... mau pulang!!

''''dELinDa said...

okeh. pasni nk cr byk2 bahu! :p

Kipas said...

to PinKtEddYLurVeR:
haii... br balek 2-3 ari... dah rindu dah... awl lg...

Kipas said...

to ''''dELinDa:
ingat crk bahu cam carik sayur kat pasar erk??

♥ Cik Ca said...

hua... tacing la bace ney..
ley pjam bahu awk tak....
hehehehe..

Kipas said...

erk?? xde kosong... penuh dah... tggu kipas psg bahu lagi satu erk... br buleh...:))

-WaN- said...

sy pon nk tumpang bahu abe kipas..bulih??..hehehe... :s

Kipas said...

to -Wan-

nak tumpang buleh... tapi kene bayar sewe la... seminit 2 us dollar sudah~ hohoho... leh kaye r aku...

kEy said...

wah? bahu? kal0 mmber naNgis depA peluk jEr, sempat nak huluR bahu, s0 mnE penting ni? ~~~ ahakZ...

(*kal0 aku jD kipaS aku tempelEng je penng0mEn cmni, dush3!)

Kipas said...

to kEy:

klu p'puan n p'puan xpe la... biase dah... klu laki dgn laki... x sempat dah nak pelok... komfrem sorg lari dlu...dok jauh2... :))

tp... penah pikir x nape laki nyer bahu lagi besar??

Fadzrul Hisyam said...

just nak kasi tau...
nak ngopy post nih buat tatapan lain...
post will be credited to this blog...

Mimi said...

penah pikir x nape laki nyer bahu lagi besar??

krne lelaki dikurnia kan amanah untuk melindungi dan sentiasa memijam kan bahu mereka untuk kaum hawa melepas kan sgala kesedihan...
juz like my hubby...ehek...

FARIE said...

touching la..
best nyer u ader bahu ur mum..
i lak numpang bahu adek i ble my mum pergi x kembali..
:(

nonna manis said...

owh ptt la ade lagu BAHU KE BAHU...rupenye bahu ni bhgn penting..

Anis Mohd said...

anis nangis x pakai bahu org pon..
sgt segan tuk nangis dpn org..
hahhaaaa

Klik Iklan Di Bawah