Feb 25, 2009

Pisang & Hati

Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci.

Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastic berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.

"Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya" beritahu Cikgu Maryam. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.

Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk . Kanak-kanak itu mula merungut dan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan.

Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Maryam sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa.

"Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?" tanya Cikgu Mayam. Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk.

"Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu" beritahu Cikgu Maryam.

Maryam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup. Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik darpada membenci. Moralnya, jangan letak pisang dalam beg. Jangan simpan kebencian, dendam kesumat dan apa-apa yang mazmumah dalam hati. Macam pisang yg makin membusuk, begitu juga hati.

sumber: fadzrulhisyam.blogspot.com

12 comments:

Monkey D Luffy said...

aku hari raya bermaaf-maafan pasti dapat duit raya...

jom lah bermaaf-maafan dan mendapat duit... hehehe

♥CACA♥ said...

cikgu ni memang bijak..gahaha.

kEy said...

wh00w~
haahler, cikgu die mmg bijak~~
tertibe rindu kat cikdu sk00l lme~
*s0b s0b

LUT said...

awat x mkn je pisang tu? membantu pencernaan,...

♥ Cik Ca said...

hua.. hebat cikgu tu lor...
secara halus mgajar bdk2...
mmg tak ptt benci owg taw..
lagipun dlm agama tak digallakkan..
so sygi la sume owg k...

Kipas said...

to Monkey D Luffy:
dah.. jangan berangan nak dapat duit raye... janggut sume dah tumbuh...ko jadik tukang bagi duit rayer sudah la... hohoho... aku org first beratur...

Kipas said...

to ♥CACA♥:
mmg la bijak... klu x... xkan buleh jadik cikgu... kan2?? tp... mmg luar biase bijak cikgu nie...

Kipas said...

to kEy:
pe susah?? g la reg masuk sek... tok thn depan nyer...klu die kasik la... hohoho

Kipas said...

to LUT:
huhu... klu makan pisang 2... dah x jdk dah citer nie... jadik citer laen la pulak~

Kipas said...

to ♥ Cik Ca:
yup... sayang sume skali termasuk kipas~ lalala~

Kasha said...

waa..bagus ni utk pendidikan moral

isya_seacliff said...

haha..bgusnye..betol jgk ek..jd kite tklh la benci sape..simpan dlm ati..nanti ati pon jd busuk..hehe

Klik Iklan Di Bawah