Mar 12, 2009

Kenapa Awak Sayang dan Cintakan Saya???



sebuah ceritera keikhlasan cinta seorang suami terhadap isterinya.....

Isteri : Mengapa abang sayangkan saya? Mengapa abang cintakan saya? Mengapa abang menyukai saya?

si suami tersenyum mendengar soklan si isteri, lalu dengan tenangnya si suami menjawab...

Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi, mencintai dan menyukai Sayang!

si isteri tidak berpuas hati dengan jawapan si suami lantas berkata...

Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang, cinta dan sukakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

si suami meyakinkan isterinya...

Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!

si isteri mula berasa curiga dengan jawapan si suami lantas meninggikan sedikit suara...

Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya.

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata, “Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!”

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminyan. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma. Si suami amat bersedih lalu berkata kepada isterinya walaupun isterinya masih dalam keadaan koma kerana si suami tahu bahawa isterinya tetap mendengar,

“Sayang! Jika disebabkan suara aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintaimu.

Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu…sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintaimu.

Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan setiap langkah aku mencintaimu…. sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi. Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu… ia boleh dirasai dalam hati.”

Maka menitis lah air mata si isteri yang masih dalam keadaan terlantar koma......

thankz to http://tapaque.blogspot.com

19 comments:

aku hUnNy (^_~) said...

waa.cdey glew bc..huu..tp,btul pew..xsmestinya skew n syg ssowg kna b'sbb..

ULuN said...

Bg Ulun, memang xpatot ada sebab utk kite cintakan seseorang.. Btol la tue.. Huhu..

-WaN- said...
This comment has been removed by the author.
Kipas said...

to aku hUnNy (^_~):
yup... syg seseorang x semesti nyer bersebab... that the morale of the story...:D

to ULuN:
erk?? elok la klu ulun pong pkr cm 2... lalala:))


to -WaN-:
dah la pakcik... x pyh la... nampak sanagt ko x iklas... nak muntah aku dgr ko touching...:~

GeNeRaSi MaLaYSia said...

moral of the story..
isteri jgn r tanye sbb suami anda syg dekat anda..

♥CACA♥ said...

arghh terase amat sedih..hahaha.. geraam2222!!! nak husband camtu.ahhaha

panggil aku sheh said...

aku nak satu suami cam tu
nk jugak!

Kipas said...

to GeNeRaSi MaLaYSia:
yup... moral of the story... kasih sayang x dapat digambrkan dgn kater2....

to ♥CACA♥:
nak ker?? kipas ade la ckit2 cm 2... hohoho:))

to panggil aku sheh:
woit... ingat cm sayur kat pasar ker leh mintak satu2...:f

athirah said...

xtau nak komen pe sebab penah baca.... what i can says... love is mysery...

pakcik said...

akum

love is a bless.. perasaan yg dicipta daripada pencipta kepada pencinta.. buka mata teroka hati.. cinta manusia mati.. cinta nabi saw.. sejati.. selamat sambut maulid nabi saw

Kipas said...

to athirah:
jangan gune bahase tinggi sangat... kipas kureng ckit bhs2 nie...

to pakcik:
nice komen pakcik... nnti leh ar wat post cinta pada nabi saw... thankz...

inn said...

fuiooo,pakcik jiwang kali nie..hehe

uh,lelaki mmg camtue suka berfikir dari sudut yang lain,sebab itu inn suka otak laki,sape nk bg?

Kipas said...

to inn:
sekali-sekale nak gak jdk jiwang... lalala~

btw... otak laki?? x dpt la... otak monyet nak x??

.fatin nabila. said...

salam singgah..
cerita ni mmg best. :)

Kipas said...

to .fatin nabila.:
sebab citer best la kipas post... klu x best... malas nak post... siap tapis dlu sebelum post... hohoho... lalala~

penjenayah.merah.jambu. said...

aku cinta dia bersebab.
sebab dia cinta aku.
:$

azree said...

sedih giler lar post nie...
ader maksud yg bermakna..

Kipas said...

to azree:
xde la giler... klu giler x masuk dah dalam nie... hohoho

LaLa♥ said...

sedeyh ):
nak nangeh

Klik Iklan Di Bawah